Magyar család menni lakni India

-

Írj nekünk:

indiapass[kukuc]euromalabar[pont]com

-

YoWindow.com Forecast by yr.no

Like!

Indafotó képek

Indiai Rúpia Árfolyam

Friss topikok

Olvasóink

Locations of visitors to this page

Baleseti statisztikák - India vs. Magyarország

2013.03.26. 08:00 - Pere Viki

Címkék: hírek közlekedés utazás busz india jármű

Az Indexen pár napja megjelent indiai híren felbuzdulva ragadtam tollat, illetve billentyűzetet ezúttal. A cikk egy buszbalesetről ad hírt, mely egészen véletlenül azon a településen történt, ahol Laci is dolgozik. 37-en haltak meg, mert a buszvezető elvesztve uralmát a jármű felett egy hídról a folyóba zuhant.

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák

Kép a helyszínről. Forrás: www.firstpost.com

Szomorú történet, ez nem vitás, de a befejező sorokat nem hagynám szó nélkül:

"India hírhedt az utak rossz állapotáról és a sofőrök veszélyes vezetési szokásairól. A legfrissebb állami statisztikák szerint csak 2011-ben mintegy 110 ezer indiai halt meg közúti balesetekben."

Az utak állapota

Indiával kapcsolatban annyira jellemző az általánosítás. Ilyenkor mindig azt szoktam megjegyezni mellékesen, hogy India egy óriási nagy ország, ahol igen nagyra nyílt az olló. Azon a területen, ahol mi laktunk, kifejezetten jók az utak. Folyamatosan aszfaltoznak, még olyan szakaszokat is, amelyeket nem kellene. Nem ritka a macskaszemekkel szegélyezett út, ahol a fekvőrendőr is megfelelően el van látva fényvisszaverőkkel.

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák Nincs itt semmi baj.

Kerala államon belül jártam olyan régióban is, ahol a határvonal átlépése után rögtön szörnyű állapotúvá vált az út... de a pár napja (Magyarországon) a 33-as úton szerzett tapasztalataim semmivel sem jobbak. Gondolok itt arra, hogy nem csak a hídnak volt 9 lyuka...

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák Na itt azért van baj...

A lényeg az, hogy azért nem olyan borzalmas a helyzet, ahogy nyugaton sokan gondolnánk.

Vezetési stílus

Nem azt mondom, hogy nem öregszem 10 évet egy 15 km-es út megtétele után, de ez nem azt jelenti, hogy hú de veszélyesen vezetnek az indiaiak.

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák Egy jó előzés...

Először is a személygépjárműveket tekintve az átlagsebesség messze alulmúlja az otthon megszokottat. Én 50-60-nál többet nem mentem igazán soha - átlagban inkább 40 km/h volt a maximális sebességem. A motorosokra sem az az iszonyú száguldozás a jellemző. Az utas nem kapaszkodik a motoron, hanem a saját lábán támaszkodik... még én is, pedig nem vagyok egy nagy motoros.

Nem igaz a lassú haladás azonban a nagyobb járművekre, mint a teherautók vagy a buszok. Ezek sofőrjei tényleg nem komplettek. Utaztunk már mi is éjszakai buszon, mint amivel a baleset történt... az ember önvédelemből elalszik inkább, miután ki tudta valahogy feszíteni magát.

Rengeteg útleírásban olvasható a turisták nem éppen helytálló véleménye a dudálással kapcsolatban. Igaz számunkra meglehetősen idegesítő lehet, de Indiában nem a forgalomban felgyülemlett feszültség levezetése a célja a dudálásnak. Mindennek megvan a miértje. Továbbá, ha adunk esélyt, akkor magunk is többet megtudhatunk a világról.

A dudálásnak, a karjelzéseknek, melyek a KRESZ részét képzik, megvan a megfelelő helyük. Legegyszerűbben úgy tudnám leírni, mint egy párbeszédet a forgalom résztvevői között. Azért dudálunk, hogy jelezzük a többiek számára, hogy jövünk. A másik vagy tudomásul veszi, vagy dudál ő is, és akkor figyelnünk kell, mert neki is tervei vannak.

Első ránézésre persze ijesztő az indiai forgalomban még csak utasként is közreműködni, de idővel észre vesszük, hogy az indiai forgatag egy szépen működő, állandóan mozgásban lévő rendszer.

Statisztikák

Közgazdászként, illetve "hobbiprogramozóként" mindig is mozgattak a számok, a statisztikák. A cikk utolsó mondata, mely a 2011-es indiai baleseti statisztikákra utal, felkeltette érdeklődésemet aziránt, hogy vajon Magyarország mennyivel biztonságosabb e tekintetben, illetve további kutakodásra buzdított. A poszt második részét főleg hozzám hasonló perverzeknek ajánlom :-)

Gépjárműállomány

Először is érdekes lehet bepillantani a 10 évenként megrendezett indiai népszámlálási adatokba, amelyekből kiderül a 2011-es gépjármű penetráció. Gondoljatok egy számra... Mit gondoltok az indiai háztartások hány százaléka rendelkezik autóval? Mennyi a bicikli és a motorkerékpár? Lássuk:

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák

Egészen elképesztőek ezek a számok, igaz? Az autók száma majdnem megduplázódott és a penetráció még mindig milyen alacsony. Nem véletlen, hogy nyílnak az autószalonok, települnek az autógyárak.

Visszatérve a balesetekre így talán érthető, hogy van miből és van hova fejlődnie a közlekedési kultúrának.

Baleseti statisztikák

Végül hasonlítsuk össze az indiai és a magyar közúti balesetek előfordulásának arányát a lakosság méretének tükrében. Hiszen igen magasnak hangzik az évi 110.000 balesetben elveszett élet, de mennyiből is? Lassan 1,3 milliárdból!

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák A magyar és az indiai közúti balesetekben elhunyt és megsérült emberek száma és azok aránya a populációra vetítve.

Az indiai hivatalos statisztikák más értékeket mutatnak, mint a cikkben megadott, de ettől most tekintsünk el. Érdemes visszatekinteni a múltra, hiszen 2008-ban még csak 15%-kal volt kevesebb a halálos balesetek aránya Magyarországon. Az évek során míg Magyarországon javul a statisztika, úgy Indiában romlott valamelyest, elérve az 52%-os különbséget 2011-re.

Ellenben a balesetekben megsérültek aránya Magyarországon kb. 3,5-szer nagyobb, mint Indiában. Szerintem ez egyrészt a nagyobb penetrációnak, illetve a nagyobb sebességnek köszönhető. Ha Laci itthon esett volna el motorral, akkor nem úszta volna meg ilyen "könnyen" valószínűleg.

Meglepetés!!!

Na, ennyit a szomorú témáról. Pici meglepetéssel készülök számotokra, amit nemsokára közzé is teszek. Remélem örülni fogtok neki ;-)

Sziasztok!

Források:
- Központi Statisztikai Hivatal
- Census of India
- Ministry of Road Transport & Highways

 

 

 

Előző bejegyzés                                                                 Következő bejegyzés

A bejegyzés trackback címe:

http://indiapass.blog.hu/api/trackback/id/tr445171817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ormonos 2013.03.26. 11:38:13

Mi 2007-ben voltunk Indiában, a férjem egy angol cégnél dolgozott, és a helyi munkaerő továbbképzését bízták rá. Volt sofőrünk, mert bár 20 éve vezetek, ezt az őrültekházát nem vállaltam fel. Az első sokk a repülőtérről a Gurgaonban lévő szállodánkig vezető út volt, amit autópályának tituláltak, de aszfalt csak nyomokban volt rajta, közvilágításról nem is beszélve. Amikor elmentünk Agrába, az alig 150 km-es út autópályán több mint 4 óra volt és úgy elfáradtam a forgalom puszta látványában, hogy odaérve azonnal lefeküdtem aludni. Az autópályán volt mindenféle szerzet, megakamiontól tevéig, tuk-tukig (kb. 15-20 emberrel). Ugyanez megismétlődött útban Jaipurba, majd pedig tovább Ranthambore-ba (ez egy tigrisrezervátum). Itt konkrétan azon imádkoztam, nehogy valami bajunk legyen, mert ott halunk meg az isten háta mögött, mert esélyt nem láttam arra, hogy bármiféle mentő egy napon belül odaérjen a földutakon. A dudálást meg lehet szokni, kicsit hasonló a görögöknél tapasztalható állandó tülköléshez, egyszerűen figyelemfelkeltésre használják. Mindenesetre a vonat tűnt a legbiztonságosabb közlekedési módnak...