Magyar család menni lakni India

-

Írj nekünk:

indiapass[kukuc]euromalabar[pont]com

-

YoWindow.com Forecast by yr.no

Like!

Indafotó képek

Indiai Rúpia Árfolyam

Friss topikok

Olvasóink

Locations of visitors to this page

Harcban a magyar Avatar - Holi fesztivál Indiában

2013.04.12. 07:23 - Pere Viki

Címkék: utazás ünnep fesztivál vallás india hindu szinek Holi

A mai poszt az egyik legfontosabb és legnépszerűbb indiai fesztiválról a Holiról szól. Én sajnos (illetve majd ti is látjátok, hogy talán mégsem annyira sajnos :-)) pont lemaradtam róla, de Laci megkapta a maga Holiját idén...

IndiaPass: Holi fesztivál

Magyar Avatar... kicsit rózsaszín, kicsit levakarhatatlan, de a miénk :-)

Biztosan sokan hallottatok már a Holiról, de általában csak annyit tudunk róla mi "kívülállók", hogy az emberek összedobálják egymást színes porral. Kicsit nézzünk a színfalak mögé, miért is történik mindez.



A Holi története

A Holi természetesen vallási fesztivál, mely a hinduizmushoz köthető. Csak hogy ne legyen olyan egyértelmű, többféle legenda is övezi a február-márciusi időszakban teliholdkor ünnepelt fesztivált. Ahogy a többi ünnep időpontja, a Holié is természetesen a holdnaptár szerint kerül meghatározásra. A nagy esemény Phalguna hónap teliholdjának éjjelére esik.

IndiaPass:  Holi fesztivál Ott repül a kismadár

Legenda 1: Hiranyakashyap, Prahlad és Holika

A legszélesebb körben elterjedt legenda Hiranyakashyap démoni királyról és Vishnu istenhez imádkozó fiáról, Prahladról szól.

A konfliktus kettőjük között abból adódott, hogy a király öccsét Vishnu egyik avatárja ölte meg, amiért ő bosszút esküdött, illetve az embereknek azt parancsolta, hogy az istenek helyett őt imádják. Ellenben fia, Prahlad mégis Vishnut tartotta mindenható istenének, amiért apja többször életére tört.

Egyik alkalommal úgy próbálta a király megölni fiát, hogy húgát Holikát, akinek az volt különlegessége, hogy nem fogott testén a tűz, tűzbe küldte fiával együtt. Prahlad Vishnu nevét kántálta a démonokkal vívott harcban, így Holika égett el a tűzben, Prahlad pedig sértetlenül megúszta. Holikának csak akkor működött a különleges tulajdonsága, ha egyedül ment a tűzbe... pech.

Ezért a legenda szerint Holikor a démoni Holika elégését és a jó Prahlad megmenekülését ünnepeljük, továbbá a jó győzedelmeskedését a rossz fölött.

IndiaPass:  Holi fesztivál Cápatámadás???

Legenda 2: Kaamadeva, Shíva és Parvati

Miután Shíva kedvese Sati apja miatti szégyenében felgyújtotta magát, Shíva szomorúságában elfordult a világtól. Amikor az istenek látták, hogy egyre nagyobb a káosz a világban emiatt, megkérték Kaamadevát, a szerelem és a szenvedély istenét, hogy a világ fennmaradásáért lőjön egy nyilat Shíva testébe.

Kaamadeva tudta, hogy ha megteszi, amit az istenek kívánnak tőle Shíva bosszút fog állni rajta, ő mégis engedelmeskedett. Holi napján eltalálta nyilával a meditáló Shívát, aki kinyitotta harmadik szemét és hamuvá égette haragjában Kaamadevát.

Ennek ellenére a terv bevált, Shíva feleségül vette az akkor már érte imádkozó Parvatit. Később pedig Kaamadeva feleségének könyörgésére Shíva feltámasztotta a szerelem istenét.

IndiaPass:  Holi fesztivál Nesze neked szerelemisten :-)

Legenda 3: Dhundhi az ogre lány

Prithu királyságában élt Dhundhi a szörny, aki a gyerekeket szerette ijesztgetni. Shívától kapott tulajdonságai miatt azonban nem ölhette meg őt sem isten, sem férfi. Azonban Shíva gondoskodott a szörnyeteg gyengeségéről is, miszerint "őrjöngő" kisfiúk le tudják őt győzni.

IndiaPass:  Holi fesztivál

Prithu királya papjától kért segítséget, aki azt javasolta, hogy Holi napján, amikor a tél eltűnik és felváltja a nyár a gyerekek fogjanak fáklyát a kezükben és járják körbe a tábortüzet hangosan énekelve, kiáltozva, amitől az óriás meghal.

IndiaPass:  Holi fesztivál A fényképező is kapott... de a lényeg talán kivehető.

Legenda 4: Krishna és Radha

Gyerekként Krishna irigyelte Radha világos arcszínét. Édesanyja ezért játékból azt tanácsolta Krishnának, hogy fesse Radha arcát olyan színűre, amilyenre csak akarja.

IndiaPass:  Holi fesztivál

Egy másik Krishnához fűződő történet szerint pedig gonosz nagybátyja kérésére, Pootana a szörny mérgezett tejjel próbálta megetetni a csecsemő Krishnát, aki a méregtől vált kék színűvé, de a terv nem sikerült, mert Krishna kiszívta a szörny vérét, megölve ezzel őt. Pootana egyúttal a telet is szimbolizálja, így halálával a tél is véget ért.

IndiaPass:  Holi fesztivál Arcfestés

A Holi körüli rituálék

Ahogyan a legendák száma, úgy az ünnepet körülvevő rituálék számai is a végtelenhez konvergál :-) Azért megpróbálom összeszedni a legfontosabbakat.

Tűzgyújtás

A kis történetek szinte mindegyikében valamilyen formában megjelenik a tűz, éppen ezért a tűzgyújtás nem maradhat el. A Holi szó maga is égést jelent. Már napokkal az esemény előtt elkezdenek az emberek fát hordani a fő kereszteződésekbe, ahol majd a nagy tábortüzek gyúlnak.

A tábortüzek neve Holika Dahan, melyben este a démoni Holika képeit égetik a népek, megünnepelve ezzel a jó győzedelmeskedését a gonosz felett. A gyerekek a mai napig próbálják elűzni a gonosz Dhundhit, így ezen a napon még a káromkodás is megengedett számukra.

A tűzbe továbbá különböző terményeket, felajánlásokat dobálnak és az azokból keletkezett hamut aztán homlokukra kenik az emberek, mely megvédi őket a gonosztól. Az ünneplés végén a tábortűz lángjából is visznek magukkal az emberek és ezzel a lánggal megtisztítják otthonaikat.

Színháború

IndiaPass:  Holi fesztivál

Másnap aztán kitör a színháború. Ahogyan Krishna Radhát, úgy az emberek egymás arcát kenik össze színes festékkel... aztán nem csak az arcát, hanem mindenét. Néhány államban állítólag, ha elfogy a festék, akkor jön a tojásdobálás, illetve ha az is elfogyott, akkor akár kővel is megdobálják egymást. Szerencsére mi ilyennel nem találkoztunk.

IndiaPass:  Holi fesztivál Mentik, ami menthető...

IndiaPass:  Holi fesztivál De minek??? :-)

Az emberek a színháborúra is előre felkészülnek. Beszerzik a szükséges kellékeket: színes porokat, folyékony festéket, vízipisztolyokat, vízibombákat.

Képekkel próbáljuk illusztrálni, hogy hogy is néznek ki a színháború áldozatai. Vicces, hogy a képeken olyan, mintha manipulálva lennének a színek, pedig nem. Laciék még napokkal később is rózsaszín arccal mentek dolgozni :-) Sőt még másfél hét után is csupa rózsaszín itt-ott a bőrük, illetve a hajukat is jól megfogta a festék.

IndiaPass:  Holi fesztivál A majdnem új autó is kapott rendesen... és le se jön a festék.

Azt olvastam, hogy régen természetes anyagokkal festették össze egymást, segítve ezzel a következő évszakban rájuk leselkedő betegségektől való védelmet. A porok egytől egyig ayurvédikus gyógyszernek minősülnek ugyanis. Ilyen például a sárga színű kurkuma, vagy a neem.

IndiaPass:  Holi fesztivál Fluoreszkáló festék Holira.

Ma viszont sajnos szintetikus festékeket használnak, ami mind az egészségre, mind a természetre káros hatással van. Az enyhe bőrirritációtól kezdve, a szemsérüléseken át egészen a veseelégtelenségig terjed a szintetikus anyagok által okozott szimptómák sora. Úgyhogy csak óvatosan.

IndiaPass:  Holi fesztivál Arany és ezüst paszta.

IndiaPass:  Holi fesztivál Bombaaa

Bhang lassi és társai

Néhány fesztivál alkalmával a régi tradíciót követve marihuánás italokat fogyasztanak. Interneten találhatók receptek is, hogy hogyan készítsük el ezeket az italokat. Vicces, hogy úgy kezdődik a recept mondjuk, hogy végy 2 bögre vizet, 1 uncia marihuánát... Indiában sem legális a marihuána fogyasztása, de a tradícióra való tekintettel ilyenkor szemet hunynak a rend őrei.

Többször volt már rá példa, hogy figyelmeztettek bennünket, hogy ne menjünk a tömegbe, mert a betépett népek veszélyesek lehetnek, illetve hogy ne fogadjunk el innivalót vagy sütit, mert lehet, hogy az éppen egy bhang készítmény.

Esti látogatás

A nappali bulizás után este az emberek meglátogatják barátaikat, és ahogyan az más ünnepekkor is szokás édességet visznek ajándékba.

Dél-India

Dél-Indiában, például pont Keralában nincs nagy hagyománya a festékdobálásnak. Inkább csak az ott élő északiak tömörülnek csapatokba és piciben megünneplik a Holit. Délen inkább Shíva és a szerelemisten története éled fel Holikor

Tanácsok

IndiaPass:  Holi fesztivál Még az alsógatya sem úszta meg :-)

  • új ruhát ne vegyél fel Holira... a kukában fogja végezni kb.
  • inkább cipőt se :-)
  • vigyél magaddal egy üveg vizet, amivel pl. a szemedből legalább ki tudod mosni a festéket
  • csak óvatosan az osztogatott italokkal, ételekkel... nehogy bhang legyen
  • lehetőleg ne használj szintetikus festéket
  • az eseményt követő legalább 1 hétre ne tervezz sorsdöntő tárgyalásokat, eseményeket, mert az avatar külső nem megnyerő
  • kend be zsíros krémmel az arcodat a csata előtt, hátha az megvéd a pigment bőrbe való felszívódásától

Még néhány kép az IndaFotón:



Sziasztok!




Forrás:
http://www.holifestival.org

 

 

 

Előző bejegyzés 

Baleseti statisztikák - India vs. Magyarország

2013.03.26. 08:00 - Pere Viki

Címkék: hírek közlekedés utazás busz india jármű

Az Indexen pár napja megjelent indiai híren felbuzdulva ragadtam tollat, illetve billentyűzetet ezúttal. A cikk egy buszbalesetről ad hírt, mely egészen véletlenül azon a településen történt, ahol Laci is dolgozik. 37-en haltak meg, mert a buszvezető elvesztve uralmát a jármű felett egy hídról a folyóba zuhant.

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák

Kép a helyszínről. Forrás: www.firstpost.com

Szomorú történet, ez nem vitás, de a befejező sorokat nem hagynám szó nélkül:

"India hírhedt az utak rossz állapotáról és a sofőrök veszélyes vezetési szokásairól. A legfrissebb állami statisztikák szerint csak 2011-ben mintegy 110 ezer indiai halt meg közúti balesetekben."

Az utak állapota

Indiával kapcsolatban annyira jellemző az általánosítás. Ilyenkor mindig azt szoktam megjegyezni mellékesen, hogy India egy óriási nagy ország, ahol igen nagyra nyílt az olló. Azon a területen, ahol mi laktunk, kifejezetten jók az utak. Folyamatosan aszfaltoznak, még olyan szakaszokat is, amelyeket nem kellene. Nem ritka a macskaszemekkel szegélyezett út, ahol a fekvőrendőr is megfelelően el van látva fényvisszaverőkkel.

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák Nincs itt semmi baj.

Kerala államon belül jártam olyan régióban is, ahol a határvonal átlépése után rögtön szörnyű állapotúvá vált az út... de a pár napja (Magyarországon) a 33-as úton szerzett tapasztalataim semmivel sem jobbak. Gondolok itt arra, hogy nem csak a hídnak volt 9 lyuka...

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák Na itt azért van baj...

A lényeg az, hogy azért nem olyan borzalmas a helyzet, ahogy nyugaton sokan gondolnánk.

Vezetési stílus

Nem azt mondom, hogy nem öregszem 10 évet egy 15 km-es út megtétele után, de ez nem azt jelenti, hogy hú de veszélyesen vezetnek az indiaiak.

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák Egy jó előzés...

Először is a személygépjárműveket tekintve az átlagsebesség messze alulmúlja az otthon megszokottat. Én 50-60-nál többet nem mentem igazán soha - átlagban inkább 40 km/h volt a maximális sebességem. A motorosokra sem az az iszonyú száguldozás a jellemző. Az utas nem kapaszkodik a motoron, hanem a saját lábán támaszkodik... még én is, pedig nem vagyok egy nagy motoros.

Nem igaz a lassú haladás azonban a nagyobb járművekre, mint a teherautók vagy a buszok. Ezek sofőrjei tényleg nem komplettek. Utaztunk már mi is éjszakai buszon, mint amivel a baleset történt... az ember önvédelemből elalszik inkább, miután ki tudta valahogy feszíteni magát.

Rengeteg útleírásban olvasható a turisták nem éppen helytálló véleménye a dudálással kapcsolatban. Igaz számunkra meglehetősen idegesítő lehet, de Indiában nem a forgalomban felgyülemlett feszültség levezetése a célja a dudálásnak. Mindennek megvan a miértje. Továbbá, ha adunk esélyt, akkor magunk is többet megtudhatunk a világról.

A dudálásnak, a karjelzéseknek, melyek a KRESZ részét képzik, megvan a megfelelő helyük. Legegyszerűbben úgy tudnám leírni, mint egy párbeszédet a forgalom résztvevői között. Azért dudálunk, hogy jelezzük a többiek számára, hogy jövünk. A másik vagy tudomásul veszi, vagy dudál ő is, és akkor figyelnünk kell, mert neki is tervei vannak.

Első ránézésre persze ijesztő az indiai forgalomban még csak utasként is közreműködni, de idővel észre vesszük, hogy az indiai forgatag egy szépen működő, állandóan mozgásban lévő rendszer.

Statisztikák

Közgazdászként, illetve "hobbiprogramozóként" mindig is mozgattak a számok, a statisztikák. A cikk utolsó mondata, mely a 2011-es indiai baleseti statisztikákra utal, felkeltette érdeklődésemet aziránt, hogy vajon Magyarország mennyivel biztonságosabb e tekintetben, illetve további kutakodásra buzdított. A poszt második részét főleg hozzám hasonló perverzeknek ajánlom :-)

Gépjárműállomány

Először is érdekes lehet bepillantani a 10 évenként megrendezett indiai népszámlálási adatokba, amelyekből kiderül a 2011-es gépjármű penetráció. Gondoljatok egy számra... Mit gondoltok az indiai háztartások hány százaléka rendelkezik autóval? Mennyi a bicikli és a motorkerékpár? Lássuk:

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák

Egészen elképesztőek ezek a számok, igaz? Az autók száma majdnem megduplázódott és a penetráció még mindig milyen alacsony. Nem véletlen, hogy nyílnak az autószalonok, települnek az autógyárak.

Visszatérve a balesetekre így talán érthető, hogy van miből és van hova fejlődnie a közlekedési kultúrának.

Baleseti statisztikák

Végül hasonlítsuk össze az indiai és a magyar közúti balesetek előfordulásának arányát a lakosság méretének tükrében. Hiszen igen magasnak hangzik az évi 110.000 balesetben elveszett élet, de mennyiből is? Lassan 1,3 milliárdból!

IndiaPass: Indiai baleseti statisztikák A magyar és az indiai közúti balesetekben elhunyt és megsérült emberek száma és azok aránya a populációra vetítve.

Az indiai hivatalos statisztikák más értékeket mutatnak, mint a cikkben megadott, de ettől most tekintsünk el. Érdemes visszatekinteni a múltra, hiszen 2008-ban még csak 15%-kal volt kevesebb a halálos balesetek aránya Magyarországon. Az évek során míg Magyarországon javul a statisztika, úgy Indiában romlott valamelyest, elérve az 52%-os különbséget 2011-re.

Ellenben a balesetekben megsérültek aránya Magyarországon kb. 3,5-szer nagyobb, mint Indiában. Szerintem ez egyrészt a nagyobb penetrációnak, illetve a nagyobb sebességnek köszönhető. Ha Laci itthon esett volna el motorral, akkor nem úszta volna meg ilyen "könnyen" valószínűleg.

Meglepetés!!!

Na, ennyit a szomorú témáról. Pici meglepetéssel készülök számotokra, amit nemsokára közzé is teszek. Remélem örülni fogtok neki ;-)

Sziasztok!

Források:
- Központi Statisztikai Hivatal
- Census of India
- Ministry of Road Transport & Highways

 

 

 

Előző bejegyzés                                                                 Következő bejegyzés

Indiai utazási információk - Departure card

2013.03.18. 08:06 - Pere Viki

Címkék: vízum utazás india repülő készülődés

A március 15-i hirtelen télre való tekintettel, kis információs poszt következik azok számára, akik a nyárba menekülnének akár most, akár máskor :-) Meg aztán nemsokára nálunk is aktuális lesz, hogy milyen formában, az legyen meglepetés :-)

A vízumszerzésen és a belépőkártyán túlesve a nyaralás vagy egyéb célú látogatás végén van még kitöltendő papír, méghozzá a departure card, azaz nevezzük kilépőkártyának. Ezt a dokumentumot általában a check-in pultnál kapjuk kézhez (vagy magánál a pultnál, vagy sorban állásnál osztogatják a várakozók részére.) Nem árt tehát, ha van kéznél egy toll a kitöltéshez.

IndiaPass: Indiai utazás

A kilépőkártya formátuma hasonló a belépőkártyáéhoz, azaz egy kb. fél A4-es oldal szélességével rendelkezik, viszont rővidebb, mint a belépő, hiszen kicsit kevesebb a kitöltendő rajta.

Információs oldal

IndiaPass: Indiai utazás Indiai kilépőkártya információs oldala

Az információs oldalon a felhasználó ezúttal csupán hasznos weboldalakat talál felsorolva. Ned tudok nem kötözködni már megint... mivel ezt a papírt elveszik kb. 10 perccel azután, hogy kezünkbe kaptuk, nem sok értelme van a dolognak... :-) Azért én most megosztom veletek újra ezeket a hasznos webhelyeket, mert így lehet értelme. Egyébként a lista megegyezik a belépőkártyán szereplő listával.

Hasznos weboldalak:

1. India Kormánya - Government of India - http://www.india.gov.in
2. Belügyminisztérium - Ministry of Home Affairs - http://www.mha.nic.in
3. Bevándorlási Hivatal - Bureau of Immigration - http://www.immigrationindia.nic.in
4. Repülőtéri Hatóság - Airport Authority of India - http://www.airportsindia.org.in
5. Jövedéki és Vámügyi Igazgatóság - Central Board of Excise and Customs - http://www.cbec.gov.in
6. Idegenforgalmi Minisztérium - Ministry of Tourism - http://www.incredibleindia.org, http://www.tourism.gov.in
7. Mezőgazdasági Minisztérium (növénykarantén) - Ministry of Agriculture - http://www.plantquarantineindia.org
8. Külföldi Indiai Ügyek Minisztériuma - Ministry of Overseas Indian Affairs - http://www.moia.gov.in
9. Polgári Légiközlekedési Biztonsági Iroda - Bureau of Civil Aviation Security - http://www.bcasindia.nic.in
10. Polgári Légiközlekedési Minisztérium - Ministry of Civil Aviation - http://www.moca.gov.in helyesen http://www.civilaviation.gov.in
11. Polgári Légiközlekedési Főigazgatóság - Directorate General of Civil Aviation - http://www.dgca.gov.in

Rövidítések:

PIO: Person of Indian Origin - Indiai származású személy más állampolgársággal
OCI: Overseas Citizen of India - Más állampolgársággal is rendelkező indiai személy (indiai állampolgárnak nem lehet másik állampolgársága is)
NRI: Non-Resident Indian - Hosszútávon külföldön tartózkodó indiai állampolgár
FRRO: Foreigners Regional Registration Officer - Külföldiek Regionális Regisztrációs Irodája
FRO: Foreigners Registration Officer - Külföldiek Regisztrációs Irodája

Az ürlap

Lássuk a kitöltendő oldalt és az ott található kérdéseket.

IndiaPass: Indiai utazás Indiai kilépőkártya kitöltendő oldala

Nyomtatott nagy betűkkel kitöltendő, minden négyzetbe 1 karaktert írva, illetve szóköznek 1 négyzetet üresen hagyva.

1. Név, ahogyan az útlevélben szerepel
2. Nem (male: férfi, female: nő). Kipipálni a megfelelőt
3. Állampolgárság (magyaroknak: HUNGARIAN)
4. Ország, ahol a lakhelyünk van (ha Magyarország: HUNGARY)
5. Születési idő (nap/hónap/év)
6. NRI/PIO/OCI státusz: Ha ez a rész nem mond semmit, akkor None-t pipálni
7. PIO/OCI Card no.: Ha ez a rész nem mond semmit, akkor üresen hagyni
8. Útlevélszám
9. Útlevél kiadásának dátuma (nap/hónap/év)
10. Elutazás napja (nap/hónap/év)
11. Járatszám
12. Végső úticélunk (ha Magyarország: HUNGARY)
13. Foglalkozás 14. Indiai címünk. Az utolsó hotel, ahol laktunk... itt is működik, hogy interneten kinézünk egy szállodát, melynek feljegyezzük a címét és ezt a címet alkalmazzuk ilyen keresztkérdések megválaszolásakor.
15. Telefonszám
16. Indiaiak által kitöltendő pont
17. A látogatás célja, megfelelőt kipipálni: Leisure/Holiday
Signature of Passanger-nél aláírni

Az űrlap kitöltése után járulhatunk az Immigration, azaz a bevándorlási pultokhoz, ahol elveszik az éppen kitöltött papírt és utunkra engednek. Ezután jönnek a biztonsági vizsgálatok, majd a végső búcsú Indiától... reméljük csak egy időre :-)

Sziasztok!

 

 

Előző bejegyzés                                                                 Következő bejegyzés