Az Indexen pár napja megjelent indiai híren felbuzdulva ragadtam tollat, illetve billentyűzetet ezúttal. A cikk egy buszbalesetről ad hírt, mely egészen véletlenül azon a településen történt, ahol Laci is dolgozik. 37-en haltak meg, mert a buszvezető elvesztve uralmát a jármű felett egy hídról a folyóba zuhant.
Kép a helyszínről. Forrás: www.firstpost.com |
Szomorú történet, ez nem vitás, de a befejező sorokat nem hagynám szó nélkül:
"India hírhedt az utak rossz állapotáról és a sofőrök veszélyes vezetési szokásairól. A legfrissebb állami statisztikák szerint csak 2011-ben mintegy 110 ezer indiai halt meg közúti balesetekben."
Az utak állapota
Indiával kapcsolatban annyira jellemző az általánosítás. Ilyenkor mindig azt szoktam megjegyezni mellékesen, hogy India egy óriási nagy ország, ahol igen nagyra nyílt az olló. Azon a területen, ahol mi laktunk, kifejezetten jók az utak. Folyamatosan aszfaltoznak, még olyan szakaszokat is, amelyeket nem kellene. Nem ritka a macskaszemekkel szegélyezett út, ahol a fekvőrendőr is megfelelően el van látva fényvisszaverőkkel.
![]() |
Kerala államon belül jártam olyan régióban is, ahol a határvonal átlépése után rögtön szörnyű állapotúvá vált az út... de a pár napja (Magyarországon) a 33-as úton szerzett tapasztalataim semmivel sem jobbak. Gondolok itt arra, hogy nem csak a hídnak volt 9 lyuka...
![]() |
A lényeg az, hogy azért nem olyan borzalmas a helyzet, ahogy nyugaton sokan gondolnánk.
Vezetési stílus
Nem azt mondom, hogy nem öregszem 10 évet egy 15 km-es út megtétele után, de ez nem azt jelenti, hogy hú de veszélyesen vezetnek az indiaiak.
![]() |
Először is a személygépjárműveket tekintve az átlagsebesség messze alulmúlja az otthon megszokottat. Én 50-60-nál többet nem mentem igazán soha - átlagban inkább 40 km/h volt a maximális sebességem. A motorosokra sem az az iszonyú száguldozás a jellemző. Az utas nem kapaszkodik a motoron, hanem a saját lábán támaszkodik... még én is, pedig nem vagyok egy nagy motoros.
Nem igaz a lassú haladás azonban a nagyobb járművekre, mint a teherautók vagy a buszok. Ezek sofőrjei tényleg nem komplettek. Utaztunk már mi is éjszakai buszon, mint amivel a baleset történt... az ember önvédelemből elalszik inkább, miután ki tudta valahogy feszíteni magát.
Rengeteg útleírásban olvasható a turisták nem éppen helytálló véleménye a dudálással kapcsolatban. Igaz számunkra meglehetősen idegesítő lehet, de Indiában nem a forgalomban felgyülemlett feszültség levezetése a célja a dudálásnak. Mindennek megvan a miértje. Továbbá, ha adunk esélyt, akkor magunk is többet megtudhatunk a világról.
A dudálásnak, a karjelzéseknek, melyek a KRESZ részét képzik, megvan a megfelelő helyük. Legegyszerűbben úgy tudnám leírni, mint egy párbeszédet a forgalom résztvevői között. Azért dudálunk, hogy jelezzük a többiek számára, hogy jövünk. A másik vagy tudomásul veszi, vagy dudál ő is, és akkor figyelnünk kell, mert neki is tervei vannak.
Első ránézésre persze ijesztő az indiai forgalomban még csak utasként is közreműködni, de idővel észre vesszük, hogy az indiai forgatag egy szépen működő, állandóan mozgásban lévő rendszer.
Statisztikák
Közgazdászként, illetve "hobbiprogramozóként" mindig is mozgattak a számok, a statisztikák. A cikk utolsó mondata, mely a 2011-es indiai baleseti statisztikákra utal, felkeltette érdeklődésemet aziránt, hogy vajon Magyarország mennyivel biztonságosabb e tekintetben, illetve további kutakodásra buzdított. A poszt második részét főleg hozzám hasonló perverzeknek ajánlom :-)
Gépjárműállomány
Először is érdekes lehet bepillantani a 10 évenként megrendezett indiai népszámlálási adatokba, amelyekből kiderül a 2011-es gépjármű penetráció. Gondoljatok egy számra... Mit gondoltok az indiai háztartások hány százaléka rendelkezik autóval? Mennyi a bicikli és a motorkerékpár? Lássuk:
![]() |
Egészen elképesztőek ezek a számok, igaz? Az autók száma majdnem megduplázódott és a penetráció még mindig milyen alacsony. Nem véletlen, hogy nyílnak az autószalonok, települnek az autógyárak.
Visszatérve a balesetekre így talán érthető, hogy van miből és van hova fejlődnie a közlekedési kultúrának.
Baleseti statisztikák
Végül hasonlítsuk össze az indiai és a magyar közúti balesetek előfordulásának arányát a lakosság méretének tükrében. Hiszen igen magasnak hangzik az évi 110.000 balesetben elveszett élet, de mennyiből is? Lassan 1,3 milliárdból!
![]() |
Az indiai hivatalos statisztikák más értékeket mutatnak, mint a cikkben megadott, de ettől most tekintsünk el. Érdemes visszatekinteni a múltra, hiszen 2008-ban még csak 15%-kal volt kevesebb a halálos balesetek aránya Magyarországon. Az évek során míg Magyarországon javul a statisztika, úgy Indiában romlott valamelyest, elérve az 52%-os különbséget 2011-re.
Ellenben a balesetekben megsérültek aránya Magyarországon kb. 3,5-szer nagyobb, mint Indiában. Szerintem ez egyrészt a nagyobb penetrációnak, illetve a nagyobb sebességnek köszönhető. Ha Laci itthon esett volna el motorral, akkor nem úszta volna meg ilyen "könnyen" valószínűleg.
Meglepetés!!!
Na, ennyit a szomorú témáról. Pici meglepetéssel készülök számotokra, amit nemsokára közzé is teszek. Remélem örülni fogtok neki ;-)
Sziasztok!
Források:
- Központi Statisztikai Hivatal
- Census of India
- Ministry of Road Transport & Highways