Indiai óvodai élménybeszámolónk harmadik részéhez értünk. Ígéretemhez híven a napirendről, a tantárgyakról olvashattok ma.
A mangó csoport |
Napirend
Az óvoda 9:30-tól 15:00-ig tart. A pontosság sose volt az erősségünk, még akkor sem, amikor 500 méterre laktunk a magyar ovinktól. Ez ma is így van; nem mindig sikerül időben odaérni, de szerencsére nem vagyunk ezzel egyedül.
9:30-kor imával kezdenek. Ez nem olyan valláshoz kötött imádkozás féle, hanem saját sikerességükért imádkoznak, az egyszerűség kedvéért hindi szanszkrit nyelven. Állnak és kezüket összetéve énekelnek... cukiság :-)
Reggeli ima
Asatho Maa Sad Gamaya
Tamasa Maa Jyothir Gamaya
Mrithyor Maa Amritham Gamaya
Om Sahana Vavatu Sahanau Bhunaktu
Sahaveeryam Karavavahai
Tejas Vinavati Tamastuma
Vidhwishavahai
Om Shanti Shanti Shantihi
Ezután a nap fél órás rendes tantermi órákból áll. Nem volt könnyű az alapból energiagombóc gyerekemet rávenniük arra, hogy üljön a seggén. Volt asztalra mászás, alábújás, mindenféle próbálkozás. Az eleje nehezen ment, de idővel egy segítőkész kis angyalka lett belőle. Csak akkor őrül meg, ha magyar barátaink jönnek látogatóba... újra kezelhetetlen lesz, de aztán visszaváltozik.
A szent ételhordó. Azt hiszem kb. 100 rúpiába került (460 Ft) |
Az étkezést magunknak kell megoldani, mert nem vállalják a felelősséget az esetleges hibákért. 10 órakor és 14:45-kor "branch", magyarán szólva tízórai- és uzsonna-, délben pedig ebédidő. A két kisétkezésre általában friss gyümölcsöt vagy nyers zöldséget adunk, pl. banánt, ananászt, mangót, almát, narancsot, szőlőt, sárgarépát, olivát. Ha megcsúsznánk, akkor valami kekszet. Ennek fényében sokkal egészségesebb étkezést tudunk biztosítani Jojónak, mint azt a magyar oviknak szállító cég tette, heti csupán kétszeri friss zöldséggel, gyümölcsel.
Összecsomagolva |
Kevésbé igaz ez az ebédre, amit csomagolunk. Mivel az indiai kaja csíp - a kenyereket kivéve minden - ezért mi főzünk neki itthon. Sajnos a menütervezés nem az erősségem, ezért ezt az esetek 70%-ában reggel tesszük. Ezáltal kapkodós, kényelmetlen, idegesítő. Az oviban nincs mikró, ezért hőszigetelt ételhordóba töltjük az ételt forrón, így délben még langyos. Kedves Olvasó! Kérlek, ha vannak ötleteid olyan ételekre, amelyek nem túl folyósak, nem csípnek, viszonylag gyorsan elkészíthetőek reggel félálomban, továbbá 3 óra alatt a melegben nem rohadnak/savanyodnak meg, akkor a facebookos oldalunkon oszd meg velem. Előre is köszönöm! Tudom ciki, de vállalom, hogy ilyen béna vagyok...
Az ebédlő |
Tantárgyak
Elsősorban betűket és számokat tanulnak. Jojó minden probléma nélkül mondja el és ismeri fel az angol ABC minden egyes betűjét. Kis segítséggel le is tudja írni azokat. Mostanában kezdett el lassan megpróbálkozni szavak olvasásával. Napról napra egyre jobban megy. Az az én feladatom lesz, hogy megtanítsam neki a magyar betűket is. Kedves olvasó! Ha van javaslatod ennek kivitelezésére, kérlek a facebookos oldalunkon írd meg nekem. Nem akarom össze-vissza keverni a gyereket, hiszen így is elég korainak tartom ezt a forszírozott betűtanulást. Nem beszélve arról, hogy például az E betű az neki néha "i" hang, az angol miatt, néha "e" a magyar miatt. Nem tudom, hogy szabad-e ezt bolygatni.
Számolni 109-ig tud angolul... szigorúan 109 és nem tovább :-) Kicsit tud már összeadni. (Ne feledjük, hogy a kisebb csoportba jár, akik 2 évre vannak még az iskolakezdéstől). Indiában nagyon fontos (legalábbis egy bizonyos rétegnek) az iskola, az iskolázottság. Talán ezt látják az egyetlen kiútnak a szegénységből. Persze így is vannak olyanok, akik hiába szeretnének tanulni, nem tudnak, mert el kell menniük mondjuk 5 évesen dolgozni, ha nem akarnak éhen dögleni. Van is egy ilyen kis barátunk, aki azóta már felnőtt és ugyan kicsit később, de ahogy megengedhette magának, befejezte az iskoláit.
Továbbá tanulnak indiai nyelveket. Nagyobb hangsúlyt fektetnek Kerala állam nyelvére a malayalamra. Háááát gyerekek, ember legyen a talpán, aki ezt a nyelvet külföldiként meg akarja tanulni. Mit megtanulni - egyáltalán a mondatban a szavak elejét és végét beazonosítani. A malayalam betűket nagy lelkesedéssel írja, illetve rajzolja Jojó. Van az ABC-ben radiátor, húskampó, férfi nemi szerv. Mivel mi nagyon kevesed szedtünk magunkra ebből a nyelvből, meglepődéssel tapasztaljuk, amikor a helyiekkel vált néhány szót... ilyenkor a helyi illető is meglepődik általában :-) Tanulnak hindit is, amiből főleg a dalok jutnak el hozzánk.
Malayalam betűk |
Ismerkednek az órákon továbbá az emberi testtel, növényekkel, ételekkel. Minden hónapban valamilyen téma köré csoportosul a tanulás. A témának megfelelően havonta egyszer osztálykirándulásra mennek. Eddig voltak kertészetben, pékségben, illetve egy fesztivál alkalmával az egyik gyerek otthonában berendezett oltár szerű valamit megnézni. Az ünnepeket azoknak mindenféle vonzatával együtt megünneplik, dekorációt, sütiket készítenek, tradicionális játékokat játszanak.
Kirándulás egy pékségbe... várják a tésztát a gépből |
Ünnepi játékok. Le kell verni a vödör cukorkát. |
Ünnepi játékok. Sikerült!!! Az a fej :-) |
Ünnepi játékok. Bódottá! |
Ünnepi játékok. Kötélhúzás |
Ünnepi játékok. Pookalam (virágdekoráció) Onam ünnepére |
Minden héten felavatják a hét tanulóját. Ebbe a körbe még nem sikerült ugyan bekerülni, de a faliújságon, ahova szintén a csoportok legjobb rajzai kerülnek ki, éppen Jojó rajza (illetve szinezménye) díszeleg.
Jojó rajza a bal felső |
Múlt héten fogorvosi vizsgálaton vettek részt, ami nem az a tipikus rémtörténet, mint az én gyerekkoromban volt. Olyannyira, hogy mire hazaért Jojó, el is felejtette az egészet, nem is szólt róla. Szerencsére e-mailben kaptunk értesítést az ovitól, miszerint minden rendben a fogazattal és hogy az ott készült képek letölthetőek az Internetről :-)
Fogorvosnál. Mekkora élmény lehet, hogy fotóznak közben :-) |
Fogorvosnál a mangó csoport |
Legközelebb az első szülői értekezletről és az első bizonyítványról fogok nektek mesélni.
Szép napot mindenkinek!